Pembatalan SBPA

 

@Khairykj: PM membatalkan SBPA yang tidak dapat diterima oleh majoriti penjawat awam.

@Khairykj: PM: SBPA telah diganti dengan SSM yang ditambah baik dengan kenaikkan gaji yang adil kepada semua.

@Khairykj: Penambah baikkan SSM: Pelarasan gaji untuk penjawat awam gred 1-54 (naik 13%), utama C,B,A (9%), turus 3,2 (8%) & turus 1 & KSN (7%).

@Khairykj: Bantuan Sara Hidup (COLA) bagi kawasan B dinaikkan drpd RM200 sebulan kpd RM250, & bagi kawasan C dinaikkan drpd RM100 sebulan kpd RM150.

@Khairykj: “@mkini_bm: Timbalan menteri: Belajarlah dari pembatalan SBPA: http://t.co/Q9DTF9f7” Wonder if this will cost KPPA the KSN job.

@zulkiflinoordin: Tahniah kktgn Krjn..suara mike smua sudah ddgr!Sikap profesional mike mnangani isu SBPA suh mmbuahkn hasil!Untung mike ada PM yg mau mndgr!

Pelarasan gaji itu berkuat kuasa 1 Januari lalu yang mana penjawat awam akan menerima gaji tertunggak. Difahamkan, gaji baru akan dibayar sama ada akhir bulan ini atau bulan depan.


  • Penubuhan suruhanjaya dianggotai oleh semua pihak berkepentingan mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia yang bukan saja membabitkan saraan, tetapi juga rupa bentuk perkhidmatan awam yang diperlukan negara pada masa depan.




  • Struktur gaji SSM akan diubah suai daripada Jadual Gaji Matriks kepada Jadual Gaji Minimum-Maksimum dengan kadar kenaikan gaji tahunan (KGT) bagi gred 1-54 ditetapkan di antara RM80 hingga RM320 mengikut gred. KGT bagi JUSA dan ke atas kekal menggunakan KGT SSM dengan pelarasan ikut peratus ditetapkan.




  • Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal (BIPK), Bayaran Insentif Wilayah (BIW), Bayaran Insentif Pedalaman (BIP) dan Bayaran Insentif Subjek Pendidikan (BISP) dikekalkan.




  • Kerajaan mengekalkan keputusan penambahbaikan laluan kerjaya bagi guru berasaskan prinsip ‘time-based’ Pegawai Perkhidmatan Pendidikan seperti diumumkan dalam Bajet 2012.




  • Alhamdulillah akhirnya ada ketetapan yang boleh membuatkanku gembira.

    0 comments:

    Post a Comment

    Listen to Quran
    Powered by Blogger.
     

    Popular Posts All time

    Popular Posts this month

    Popular Posts this week