Kuliah Maghrib: 21 Mac 2012

Siti Aishah ra adalah isteri ketiga Nabi, beliau digelar Umairah - perempuan yang mempunyai muka kemerahan.

Ambillah atau pelajarilah separuh dari agama kamu dari Aishah. Sahabat Nabi banyak belajar ilmu agama dari Aishah.Kita harus belajar atau menuntut ilmu dari guru wanita.

Ada setengah riwayat berkata ketika Nabi wafat Aishah baru berumur 18 tahun. Pada usia 7 atau 8 tahun beliau berkahwin dengan Nabi. Manakala pada usia 9 tahun beliau tinggal bersama dengan Rasulullah.

Ada yang berkata usia Aishah semasa berkahwin dengan Rasulullah adalah pada usia 15 tahun. Kerana pada usia itu beliau telah dilihat ketika peperangan Uhud. Beliau bertugas sebagai jururawat. Had umur yang dibenarkan oleh Rasulullah untuk menyertai baginda dalam peperangan adalah lebih dari 15 tahun.

Hadis ini disepakati oleh Bukhari dan Muslim. Berkata Aishah ra, apabila Rasulullah memulakan mana mana perbuatan yang baik seperti pakai kasut, sikat rambut dan lain lain, baginda akan memulakan dengan bahagian kanan dahulu. Kecuali semasa nak masuk tandas langkah kaki kiri dahulu. Manakala untuk beristinja guna tangan kiri.

Ada amalan orang alim apabila nak bersetubuh dengan isteri, Naik dari kanan dan turun sebelah kiri apabila selesai.

Salman al Farisi meriwayatkan Nabi melarang seseorang membuang air dengan mengadap ke arah kiblat di kawasan lapang.( iman Shafie menghukumnya sebagai makruh ), Apabila meludah, jangan ludah ke sebelah kanan atau mengadap kiblat.

Nabi mencukur rambut sebanyak 4 kali sepanjang hayatnya. Di kebanyakannya masanya baginda berambut panjang hingga mencecah bahu, walau bagaimanapun sunnah untuk memakai serban.

Amalan sahabat, di waktu subuh mereka membawa bekas yang berisi air ke masjid. Apabila selesai solat subuh, Nabi mencelupkan tangannya ke dalam semua bekas yang diletak itu untuk diambil keberkatan.

Abi hurairah meriwayatkan, Rasulullah bersabda Apabila kamu berwuduk maka mulai dengan sebelah kanan iaitu basuh tangan hingga siku dan juga basuh kaki.

Sunat dahulukan yang kanan dan kiri pada tangan hingga siku dan juga kaki.
Yang lain seperti kedua belah tangan, muka, dan telinga, hendaklah dibasuh kedua dua sekali, serentak kiri dan kanan.

Wassalam

Tulisan ini adalah mengikut apa yang saya fahami dari apa yang diajar. Oleh itu ia tidak boleh dijadikan rujukan.



0 comments:

Post a Comment

Listen to Quran
Powered by Blogger.
 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week