Khutbah Jumaat Masjid Al Qasimi 21-09-2012: Kesan filem "Innocence of Muslims" terhadap umat Islam




Saudara kaum muslimin sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekelian
Saya mengingatkan diri saya dan seluruh kaum muslimin marilah kita bertaqwa kepada Allah swt dengan sebenar benar taqwa, diantara jalan menuju taqwa ialah dengan kita melaksanakan perintah perintah Allah dan meninggalkan semua larangan Allah.

Saudara kaum muslimin
Alhamdulillah, marilah untuk kesekian kalinya kita menzahirkan kesyukuran kita kepada Allah swt ke atas segala nikmat yang telah dikurniakan kepada kita semua. Di antara nikmat tersebut yang terbesar ialah nikmat iman dan Islam. Kedua dua ini dikurniakan kepada hambanya yang terpilih dikalangan manusia dan kita dapat kecapinya adah hasil daripada perjuangan Nabi kita Muhammad saw yang kita kasihi dan kita cintai dan para sahabat baginda yang telah berjuang dengan segala harta benda dan nyawa mereka untuk agama Allah.

Mereka bukan sahaja membaca Al Quran dan meriwayatkan hadis nabi saw tetapi menterjemahkan seluruh ajaran Islam dalam diri, peribadi dan seluruh aspek kegiatan hidup mereka sehingga keindahan, kecantikan dan kesempurnaan Islam itu boleh dizahirkan dan tidak boleh dinafikan oleh musuh musuh Islam Sekelian para sahabat telah digelarkan oleh para ulamak sebagai genarasi Al Quran yang unik.

Para sahabat nabi ialah orang yang pernah bertemu dengan Rasulullah semasa hayatnya beriman dengan baginda dan mati dalam Islam. Perjuangan nabi dan para sahabat ialah meruntuhkan kehidupan jahiliah yang tidak bertamadun kerana dipenuhi dengan perilaku perilaku buruk dan tidak berakhlak. Kehidupan bebas yang mengenepikan nilai nilai kemanusiaan. Kehidupan yang di agungkan oleh masyarakat telah dibuktikan dengan sistem hidup yang diasaskan oleh akidah yang benar yang telah menzahirkan akhlak dan perilaku terpuji yang akhirnya membina satu tamadun umat yang cemerlang mengikut acuan Islam.Tamadun tersebut telah melahirkan masyarakat yang maju yang menguasai dunia dan akhirat.

Kehidupan para sahabat itulah yang merupakan model kehidupan di atas muka bumi yang sesuai dengan kitab Allah swt mesti menjadi contoh kepada sistem hidup orang orang yang benar benar beriman sebagaimana firman Alalh swt

A115
Dan sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran pertunjuk (yang dibawanya), dan ia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang beriman, Kami akan memberikannya kuasa untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya, dan (pada hari akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke dalam neraka jahanam; dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.
An-Nisaa' 4:115

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud Sebaik baik kurun adalah kurunku, kemudian kurun selepasnya dan kemudian kurun selepasnya'

Darapada ayat dan hadis di atas jelas kepada kita bahawa kehidupan Rasulullah saw dan para sahabat serta generasi awal Islam adalah model ikutan dan sumber rujukan di dalam kehidupan umat Islam. Ini adalah kerana mereka adalah generasi pilihan dan mendapat didikan secara langsung daripada Allah swt dan Rasulnya.

Mereka telah menghabiskan usia mereka dalam perjuangan dan mengamalkan ajaran Allah swt sebagaimana dikehendaki. Mereka tidak menentang dan tidak mengutamakan diri sendiri semata mata tetapa Allah dan Rasulnya adalah yang utama bagi mereka. Mereka sanggup menyerahkan harta benda  bahkan sanggup menggadaikan nyawa sekalipun untuk menegakkan agama.

Saudara kaum muslimin,
Sejarah telah mencatatkan segala pengorbanan Rasulullah saw dan para sahabatnya antaranya Saiyidina Abu Bakar as Siddik yang merupakan sahabat utama Nabi. Beliau sanggup menemani Nabi dalam peristiwa Hijrah walaupun mengetahui bahawa ianya boleh mengancam nyawanya sendiri. Saiyidina Abu Bakar juga telah mengorbankan seluruh hartanya untuk agama Allah swt. Beliau telah dijamin Syurga oleh Rasulullah saw.

Demikian juga Saiyidina Omar  yang berani mematuhi perintah Nabi supaya berdakwah secara berterang terangan dan pentang mendengar penghinaan musuh terhadap Nabi. Salah seorang yang di doakan secara khusus oleh Nabi agar memeluk Islam terkenal memerintah dengan penuh keadilan ketika menjadi Khalifah dan juga merupakan salah seorang yang dijamin syurga oleh Rasulullah.

Demikianlah para sahabat Nabi yang lainnya telah memberikan segala pengorbanan dan telah mempunyai saham yang besar kepada perkembangan Islam serta sangat berjasa kepada seluruh umat Islam dari dahulu sehinggalah ke hari Kiamat dan mereka mendapat keredhaan Allah swt.

Firman Allah swt yang bermaksud Demi sesungguhnya Allah redha akan orang orang yang beriman ketika mereka memberikan perjanjian taat setia kepadamu wahai Muhammad di bawah naungan pohon di Hudaibiah. Maka dengan itu ternyata apa yang tidak diketahuinya tentang iman dan taat setia yang ada di dalam hati mereka lalu dia menurunkan semangat tenang dan menang kepada mereka dan membalas mereka dengan kemenangan yang dekat di masa hadapannya.

Saudara kaum muslimin sidang Jumaat yang berbahagia
Pada hari selepas berlakunya zaman para Sahabat semenjak1233 tahun yang lampau, sebahagian umat Islam begitu asyik dengan para sahabat nabi. Mereka tidak mengingati nama nama para sahabat, jauh sekali mengenali kehidupan mereka, mengkagum dan mendapatkan mereka sebagai panduan utama dalam kehidupan. Golongan ini tidak mempunyai jatidiri dan tidak mempunyai inisiatif sendiri akibatnya mereka terikut ikut dengan individu individu yang mereka kagumi sedangkan kadang kadang dari segi nilai ketemadunan penguasaan keilmuan golongan tersebut tidak bernilai dan berkualiti

Saudara kaum muslimin
Orang yang tidak mempunyai jatidiri dan individu itu sendiri mudah terpengaruh dengan dakyah yang diciptakan oleh musuh dan tidak mampu membina kekuatan. Pihak musuh Islam akan mencipta segala unsur unsur yang boleh melemahkan umat Islam dengan menjauhkan umat Islam daripada cara hidup Islam, identiti Islam dan matlamat hidup serta hala tuju. Antara strateji mereka adalah mengasingkan kehidupan beragama sebagaimana cara hidup yang ditunjukkan oleh Nabi dan para sahabatnya dengan menjarakkan sejarah para sahabat tersebut dalam minda umat Islam.

Saudara kaum muslimin
Pada hari ini juga selain dari umat Islam yang begitu asing dengan para sahabat Nabi terdapat juga gerakan dari golongan tertentu di negara kita yang cuba mencerca, menghina dan menafikan sumbangan besar para sahabat Nabi saw.

Sebagaimana yang berlaku pada hari ini apa yang kita baca di dalam akhbar, orang orang yahudi dan Amerika, kristian serta kuncu kuncunya dengan biadap mereka membuat filem yang menghina Rasulullah saw , menghina para sahabat dan menghina Islam dengan menuduh nabi gila perempuan, gila kuasa dan pelbagai tohmahan buruk lagi yang telah mereka buat yang tidak boleh diterima akal kita semua.

Saudara kaum muslimin
Oleh itu pada hari jumaat yang mulia ini mimbar menyeru kepada sidang Jumaat sekelian selepas kita solat Jumaat ini jangan ada dikalangan kita yang ketinggalan sama sama kita solat hajat, sama sama kita memohon kepada Allah swt supaya melaknat dan menghancur sehancur hancurnya golongan golongan dan kuncu kuncu yang menghina Rasulullah saw dan para sahabat ra seandainya kita cintakan Rasulullah, cinta kepada Islam dan kasihkan para sahabat .

Saudara kaum muslimin
Golongan ini sekiranya dibenarkan meracuni umat Islam dengan tohmahan terhadap Nabi saw dan para sahabar ra akan menyebabkan fitnah yang besar terhadap agama Islam kerana agama Islam ini tersebar melalui Rasulullah saw dan para sahabat ra yang mendapat didikan yang terus daripada Rasulullah saw. Mereka adalah pilihan Allah dan Rasulnya untuk membawa panji panji Islam.Oleh itu tugas kita sebagai umat Islam ialah

  1. Menjadikan cara hidup para sahabat sebagai model dan ikutan dalam kehidupan kita samada kehidupan individu keluarga dan masyarakat.
  2. Sejarah kehidupan mereka hendaklah dipelajari dan diperkenalkan kepada seluruh umat Islam bermula semenjak kanak kanak lagi supaya tidak mudah terpengaruh dengan dakyah dakyah yang jahat terhadap Rasulullah saw, para sahabat dan Islam.
  3. Kita hendaklah menolak semua golongan yang cuba dan telah menghina, mencerca dan merendah rendahkan Rasulullah saw dan para sahabat ra. 
  4. Kita hendaklah menolak segala tohmahan, fitnah dan dongenan yang telah direka oleh musuh musuh Islam tentang kesucian rasulullah saw, tentang kebaikah para sahabat dan cara hidup Islam
Saudara Kaum muslimin
Marilah kita sama sama mempertahankan kesucian Rasulullah saw dan para sahabat yang sangat banyak berjasa kepada kita dalam memperkasakan agama Islam, mudah mudahan di akhirat kelak kita akan bersama sama para sahabat nabi saw di dalam syurga Allah kelak Insyaallah.

Wassalam



0 comments:

Post a Comment

Listen to Quran
Powered by Blogger.
 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week