Kuliah Maghrib 13-6-12: Tafsir Surah As Sajadah

Bismillah
A001
A002
Diturunkan Al-Quran ini, dengan tidak ada sebarang syak padanya, dari Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

A003
(Orang-orang kafir tidak mengakui hakikat yang demikian) bahkan mereka mengatakan: "Dia lah (Muhammad) yang mengada-adakan Al-Quran menurut rekaannya". (Dakwaan mereka itu tidaklah benar) bahkan Al-Quran ialah perkara yang benar dari Tuhanmu (wahai Muhammad), supaya engkau memberi ingatan dan amaran kepada kaum (mu) yang telah lama tidak didatangi sebarang pemberi ingatan dan amaran sebelummu, semoga mereka beroleh hidayah 

Keterangan
Tanggung jawab Rasulullah saw ialah supaya menyampaikan kepada sekelian umat manusia berkenaan dengan peringatan Allah yang disebut di dalam Al Quran. Begitu juga dengan tanggung jawab orang yang menyambung kerja buat Nabi iaitu menyampaikan ajaran Islam hanya dengan sekadar memberitahu.

Manusia tidak mampu untuk mengubah pendirian seseorang itu. Kita hanya mampu menyampaikan sahaja dan mengharapkan didalam hati agar mereka mendapat petunjuk dari Allah swt. 

Nabi Muhammad saw tidak pernah putus asa dalam menyampaikan dakwah kepada masyarakat Quraish termasuk kepada bapa saudaranya Abu Talib.

Peringatan yang perlu kita sampaikan adalah pada ayat seterusnya


A004
Allah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; kamu tidak akan beroleh sebarang penolong dan pemberi syafaat selain dari Allah; oleh itu tidakkah kamu mahu insaf dan mengambil iktibar (untuk mencapai keredaanNya)?

Keterangan
1. Kita semua / makhluk ini adalah diciptakan oleh Allah swt termasuk semua yang di langit dan semua yang di bumi.
2. Kita hendaklah sentiasa bersyukur kepada Allah swt
3. Sifat bersyukur adalah sifat fitrah semula jadi manusia seperti menghargai seseorang yang telah menolong kita dengan ucapan terima kasih.
4. Semua yang kita miliki dan guna di atas muka bumi ini semua adalah hak Allah swt
5. Perlu sentiasa ada sikap mengharapkan bantuan dan pertolongan daripada Allah swt dengan itu kita hendaklah sentiasa mengingatiNya.
6. Semoga segala pemberian / anugerah daripada kita datang beserta dengan rahmatnya.

Dalam ayat ini juga Allah swt menceritakan tempoh masa kejadian langit dan bumi. Tempoh masa tersebut adalah selama 6 hari. Ada ulamak berpendapat 6 hari bersamaan dengan 6 hari di dunia, dan ada yang berpendapat 6 hari bersamaan dengan 6000 tahun. 

Pengajaran dari kejadian bumi ini yang dijadikan dalam tempoh masa yang tertentu adalah untuk mengajar kita supaya apabila hendak melakukan sesuatu kerja yang besar ia hendaklah dibuat dengan teliti dan dengan perancangan yang rapi. Ia bukan menunjukkan Allah swt itu lemah kerana mengambil satu jangkamasa untuk menjadikan langit dan bumi ini kerana dalam surah Yaa Sin yang bermaksud "Antara kekuasaan Allah swt apabila Dia ingin melakukan sesuatu perkara Dia akan sebut Kun, maka jadilah ia serta merta". 

Orang yang terburu buru dalam melakukan sesuatu pekerjaan adalah merupakan perlakuan dari syaitan. Oleh itu kita kena berhati hati, teliti dan membuat perancangan yang rapi apabila hendak melakukan sesuatu perkara.

Tempat untuk kita meminta pertolongan dan syafaaf hanyalah kepada Allah swt sahaja walaupun benda atau perkara yang kita hajati itu adalah sekecil kecil perkara kita kena minta kepada Allah swt. 

Apabila kita benar benar menghajati sesuatu perkara kita perlu membuat solat hajat meminta kepada Allah swt dan apabila ianya telah dimakbulkan oleh Allah swt kita kena bersyukur berbanyak banyak. Sebaik baiknya kita sekali lagi melakukan solah hajat agar perkara yang kita perolehi itu diberkati oleh Allah swt. Dan berkat dari hajat yang kita telah perolehi tadi akan mendekatkan diri kita kepada Allah swt

Hendaklah kita mengambil iktibar ke atas apa yang telah berlaku

A005
Allah mentadbirkan makhluk-makhlukNya; (bagi melaksanakan tadbirNya itu Ia menurunkan segala sebab dan peraturan) dari langit ke bumi; kemudian diangkat naik kepada pengetahuanNya (segala yang berlaku dari perlaksanaan tadbirNya itu untuk dihakimiNya) pada suatu masa yang (dirasai oleh orang-orang yang bersalah) banyak bilangan tahunnya menurut hitungan masa kamu yang biasa

Keterangan
Allah swt menciptakan kita dan seterusnya Dia mentadbir kehidupan kita adalah di antara tanda tanda yang Allah swt adalah amat menyayangi kita. Dia tidak meninggalkan kita sendirian. Kejadian siang dan malam yang silih berganti adalah di bawah pentadbiran dan pengurusan Allah swt.

Wassalam





0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Follow by Email

 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week