Intisari Ceramah Israq Mikraj 2012

Maha suci Allah yang memperjalankan hambanya Nabi Muhammad saw pada waktu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang kami berkati sekitarnya untuk Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda tanda kekuasaan dan kebijaksanaan Kami, sesungguhnya Allah maha mendengar lagi maha melihat.

Berlakunya Israq dan Mikraj adalah pada tahun yang dikenali sebagai tahun dukacita di mana isteri dan bapa saudara Nabi saw telah meninggal dunia.

Solat 5 waktu telah difardhukan kepada umat manusia ketika Nabi saw bertemu dengan Allah swt

Jangan kita mempermain mainkan agama dengan tidak melakukan segala suruhan Allah swt.

Kita perlu sentiasa bertanya kepada diri kita apakah sudah cukup persiapan kita semasa di dunia ini untuk di bawa ke akhirat kelak.

Dari sehina hina kejadian manusia dari setitis air mani, Allah swt telah jadikan manusia sebagai semulia mulia manusia di atas muka bumi ini.

 Setiap hari kita kena berdoa kepada Allah swt untuk meminta rahmatnya untuk mendapat kurnian syurga dan jauh dari api neraka.

Ambil peluang antara waktu Maghrib dan Isyak untuk belajar ilmu agama

Perjalanan Nabi saw semasa Israq dan Mikraj
Mula mula Nabi dibawa ke masjid dan ia adalah salah satu sunnah nabi iaitu sentiasa berulang alik ke masjid.
Hadis Nabi saw; Berilah berita gembira kepada mereka yang pergi ke masjid di malam hari, mereka akan mencapat cahaya yang sempurna di akhirat kelak,

Perjalanan Nabi adalah perjalanan yang singkat iaitu bermula selepas isyak dan berakhir sebelum subuh. Perjalanan dari Mekah ke Palastin di waktu itu biasanya mengambil masa selama sebulan.

Sebelum naik ke langit Nabi saw dibentangkan dengan pilihan minuman iaitu arak dan susu, Nabi saw telah mengambil susu sebagai minumannya.

Semasa mikraj Nabi menaiki Burack dan di langit pertama Nabi berjumpa dengan Nabi Adam, di langit ke dua Nabi berjumpa dengan Nabi Isa dan Nabi Yahya.

Nabi saw didoa oleh para nabi nabi,

Kita hendaklah sentiasa berdoa selepas solat kepada Allah swt, Ya Allah ya Tuhanku, masukkan lah aku serta generasi aku serta genarasi terakhir aku ke syurgamu.

Mula mula solat di berikan kepada umat Nabi saw adalah sebanyak 50 waktu, seterusnya setelah berulang alik selepas 10 kali solat telah di kurangkan kepada 5 waktu dengan tidak dikurangkan pahalanya.

Nabi Ibrahim berpesan kepada Nabi saw supaya umat Nabi saw sentiasa membaca  Subhanallah walhamdulillah walla illa haillah huallah hu akbar, mall haulawala kuwwata illa billah hil aliyul azim, dengan membaca ini satu pokok akan ditanam di dalam syurga untuk kita.

Wallahualam


0 comments:

Post a Comment

Listen to Quran
Powered by Blogger.
 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week