Kuliah Maghrib 28 Mac 2012

Iman shaakbi berkata antara intelek dari kalangan orang Arab adalah Muawiyah bin Abu Sufian, Amru Bin Aus, Mughirah bin Syukbah.

Mughirah bin Syukbah
Beliau telah memeluk Islam tahun ke 5 Hijrah. Beliau suka berpakaian kemas dan cantik. Di riwayatkan beliau pernah beristeri seramai 70 orang perempuan.
Sebanyak 136 hadis telah di riwayatkan olehnya.

Beliau adalah bijak dalam bidang pentadbiran dan pernah dilantik sebagai gabenor. Beliau juga adalah salah seorang panglima Islam yang masyhur. Matanya telah buta sebelah akibat terkena panah didalam satu peperangan.

Beliau telah meninggal dalam bulan Ramadhan kerana penyakit taun ketika berusia 72 tahun

Sesungguhnya Allah swt adalah cantik dan menyukai yang cantik.

Nabi saw tidak melarang sahabatnya berpakaian kemas dan cantik dan tiada larangan dari Nabi saw untuk para sahabatnya untuk memilih kehidupan yang zuhud atau kehidupan yang selesa.

Mughirah meriwayatkan Nabi saw telah berwuduk dengan menyapu di ubun ubunnya dan selebihnya menyapu di atas serban dan ke atas kedua kasutnya.

Bagi iman Shafie adalah tidak memadai menyapu pada serban sahaja. Ia perlu menyapu sedikit rambut di kepalanya.

Syarat syarat kasut atau khuf yang dipakai yang membolehkan wuduk diambil dengan hanya menyapu pada atas hujung kasut tersebut.

1 Khuf tersebut tidak koyak atau berlubang sehingga menampakkan kulit kaki.

2. Hendaklah mengambil wuduk dengan wuduk yang sempurna sebelum pakai khuf. Apabila batal wuduk tadi, apabila mengambil wuduk yang baru ketika hendak membasuh kaki memadai dengan hanya membasuh pada bahagian atas khuf sahaja.

3. Khuf yang dipakai hendaklah menutupi buku lali.

Harus solat dengan memakai stokin

Wassalam.
Tulisan ini adalah mengikut kefahaman saya dan tidak boleh dijadikan rujukan.

0 comments:

Post a Comment

Listen to Quran
Powered by Blogger.
 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week