Kuliah Maghrib 14 Mac 2012

Abdullah bin zaid adalah seorang Ansar iaitu kaum yang paling dicintai oleh Nabi selain dari keluarga dan sahabatnya. Oleh itu kita kena terima hadis yang di riwayatkan oleh orang Ansar dengan baik. Beliau mati dalam peperangan menentang tentera Rom. Beliau juga menyertai peperangan Uhud. Beliau telah meriwayatkan 48 buah hadis. Beliau adalah guru kepada 3 tokoh ulamak dikalangan tabie.
Beliau meriwayatkan Bahawasanya Rasulullah saw telah mengambil wuduk dengan 2/3 cupak air.

Pengajaran yang kita boleh ambil dari hadis ini ialah baginda tidak membazir.

Nabi saw telah melihat Saad Abi Waqas mengambil wuduk dengan caya yang membazir. Baginda menegurnya. Saad bertanya, Adakah dengan mengambil wuduk juga boleh berlaku pembaziran? Ya, jawab Rasulullah sekalipun mengambil wuduk di sungai atau laut.

Oleh itu bila kita mengambil wuduk jangan melebih dari 3 kali basuhan.

Gosok kedua tangan hingga siku supaya yakin air diratakan. Sebaik baiknya dilebihkan hingga ke bahu, kaki lebihkan hingga betis. Ini tidak dikira membazir malah disunatkan.

Hadis diriwayatkan oleh Abdullah zaid, beliau melihat Nabi saw menyapu telinga dengan air yang bukan digunakan untuk basuh kepalanya.

Iman Baihaki kata lebih 60 sahabat bersetuju dan mengatakan sedemikian. Ia diriwayatkan juga oleh Iman Abu Muslim.

Dari Abi hurairah diriwaratkan oleh Iman Bukhari dan Muslim, Nabi saw bersabda Bahasanya umatku akan datang di hari kiamat dengan bercermerlang wajahnya dengan bekas wuduk. Kerana melalui air wuduk Nabi saw akan mengecam wajah kita di akhirat kelak.

Ilmu Feqah ini adalah sangat luas seperti lautan yang tidak berpantai, oleh itu kita kena berlapang dada dengan menghormati pandangan orang lain.

Salman Al Farisi meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda dengan mengambil wuduk akan gugurlah segala dosa dosa kecil sebagaimana gugur daun daun di pokok ini. Baginda merujuk kepada daun daun pokok tempat beliau duduk bersama para sahabatnya.

Istiqamah dalam perkara agama adalah lebih baik dari 1000 keramat.

Kita kena berhati hati kerana fahaman Syiah yang cuba masuk ke dalam masyarakat kita. Jangan jadi seperti yang berlaku di Iraq, Syria, Pakistan dan lain lain negara Arab yang mengamalkan fahaman syiah.

Wallahualam

Tulisan ini adalah mengikut fahaman saya dan tidak boleh dijadikan rujukan

0 comments:

Post a Comment

Listen to Quran
Powered by Blogger.
 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week