Kuliah Maghrib 6 Feb 2012


Orang yg menunggu org sakit tenat pahalanya sama besar dgn 2 bukit Uhud.

pesakit meninggal dunia pada malamnya berkatalah org yg menunggu td, suruh padamkan lampu kerana minyak itu dan segala hartanya itu telah berpindah kpd warisnya.

Peristiwa Hassan bin Ali semasa kecil telah makan sebiji kurma sedekah yg tidak jelas maka Rasulullah saw mengorekkan dari mulutnya Hassan

Abu Bakar memuntahkan susu yg diberi minum oleh hambanya semata mata kerana hasil upah dari pekerjaan sebagai ahli ramalan. Beliau takut perutnya dimasuki dgn benda yg haram atau tidak jelas itu. Padahal semasa meminumnya dia tidak tahu akan perkara itu. Mengikut hukum dia tidak perlu untuk memuntahkannya. Tapi atas sifat waraknya kerana tidak mahu susu itu menjadi darah dagingnya.

Org masuk neraka tanpa hisab . Org masuk syurga tanpa hisab. Org yg masuk syurga selepas hisab. Atas kita sendiri untuk membuat pilihan.

Peringkat peringkat shubahat.
Sesungguhnya yg halal dan haram itu telah nyata dan antara kedua perkara yg meragukan yg kebanyakan org x mengetahui. Org yg kawal diri dari perkara shubahat samalah seperti melindungi agama dan kehormatan ya . Kalau tergelincir ia akan lalai dan termasuklah ke dalam perkara yang haram itu.

Nas dari hadis ini terbahagi kepada 3 bahagian

1. Perkara shubahat adalah yg paling rumit perlu di terangkan sejelas jelasnya

2. Perkara halal mutlak- suci zatnya.
Tidak haram / makruh

3. Haram yang sudah jelas spt arak.
Sesungguhnya arak judi sembah berhala adalah haram disisi Allah swt
Penghasilan sesuatu dengan cara penganiyaan atau riba atau yg seumpamanya.

Wallahualam

0 comments:

Post a Comment

Listen to Quran
Powered by Blogger.
 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week