Kuliah Maghrib 22 Februari 2012

Hadis 1

Abdullah bin zaid adalah dari golongan Ansar. Beliau adalah guru kepada Said bin Mussayya di antara 3 tokoh ulamak yang terkenal. Beliau adalah pejuang Uhud. Beliau telah menghafaz 48 buah hadis dan telah mati syahid dalam peperangan melawan tentera Rom di Kota Hirak dlm usia 70 tahun.

Beliau meriwaratkan cara cara Nabi mengambil air sembahyang bermula dengan membasuh muka dan kedua dua tangan hingga ke siku, kemudian menyapu kepala dengan dua cara:

1. membasahkan ke dua-dua tapak tangan dengan ke dua dua ibu jari di letak di tepi telinga dan kemudian menyapu seluruh kepala bermula dari dahi hingga ke belakang kepala.

2. membasahkan ke dua-dua tapak tangan dengan ke dua dua ibu jari di letak di tepi telinga dan kemudian menyapu seluruh kepala bermula dari dahi hingga ke belakang kepala kemudian menarik semula ke bahagian dahi sebanyak 3 kali.

Sebaik baik cara mengambil air sembahyang adalah dengan cara menyaapu keseluruhan rambut di bahagian kepala.

Pendapat Imam Shafie memadai 3 helai rambut di kepala sahaja.

Hadis 2

Di antara empat orang sahabat bernama Abdullah yang pakar dalam bidang fekah adalah Abdullah bin amru bin aus. Beliau adalah penulis wahyu yang terawal. Beliau adalah seorang ahli ibadat.

Beliau meriwaratkan cara cara Nabi mengambil air sembahyang bermula dengan membasuh muka dan kedua dua tangan hingga ke siku, kemudian menyapu kepala dengan tangan ke belakng dan kemudian masukkan ke dua dua jari telunjuk ke dalam telinga dan sapu belakang telinga dengan ibu jari, Beginda menggabungkan kaedah sapu kepala dengan sapu telinga dengan air yang sama.

Hadis ini tak di amalkan oleh ulamak Shafie walaubagaimanapun ia di amalkan oleh mazhab Hanafi.

Ulamak Shafie berpendapat menyapu telinga dengan air yang lain


Solat Tahajjut - kebiasaan bagi orang soleh.

Sukat Dhuha - boleh menarik rezeki, buka pintu rezeki, urusan jadi mudah

Solat jemaah sunnah yg sangat besar di anugerah dengan 27 darjat yang mana 1 darjat seluas langit dan bumi

Tanda munafik tidak suka Solat Isyak dengan berjemaah

Sahabat adalah golongan yang paling kuat memegang sunnah. Apabila kita mengamalkan 1 sunnah ia boleh padamkan satu bidaah.

96 orang sahabat telah syahid di medan uhud

Wallahualam

Tulisan ini adalah mengikut fahaman saya dan tidak boleh dijadikan rujukan.

0 comments:

Post a Comment

Listen to Quran
Powered by Blogger.
 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week