Isu SBPA Dari Aspek Bajet 2012

Pilihan telah dibuat dan telah dihantar ke Unit Sumber Manusia. Semoga pilihan yang dibuat adalah yang terbaik untuk jangkamasa terdekat dan akan datang. Insyaallah.

ISU pelarasan gaji penjawat awam masih lagi hangat didebatkan walaupun PM Najib mengarahkan penangguhan Skim Baru Perkhidmatan Awam(SBPA) dan mengarahkan JPA berunding dengan Ceupacs.Ceupacs yang pada mulanya garang menentang SBA ini tiba-tiba menjadi kendur namun penjawat awam yang terlibat dalam skim gaji baru SBPA walaupun diberikan taklimat oleh Bahagian Sumber Manusia kementerian atapun jabatan masing-masing tidak pun diberitahu kenaikan gaji mereka dan hanya pengurusan tertinggi serta premier sahaja yang tahu berapa banyak gaji mereka yang dinaikan oleh mereka sendiri.

Pelarasan gaji ini ada yang menyifatkannya sebagai satu `rompakan` di siang hari kerana ini jelas bertentangan dengan dasar yang ditetapkan oleh PM dalam bajet iaitu kenaikan hanya 7-13% tetapi JUSA mengambil kesempatan menaikan gaji mereka lebih daripada ituKalau begitu apa gunanya PM Najib bentang di Parlimen kalau pegawai boleh buat sesuatu yang berlawanan dengan kuasa Parlimen dan Eksekutif?Di mana kuasa PM Najib?Sia-sia sahaja penyelarasan gaji baru penjawat awam kalau keputusan Parlimen tidak diambil kira.

Kumpulan Pengurusan & Profesional (P&P) yang kemasukan  bertaraf ijazah dan ke atas dan Kumpulan Pelaksana yang kemasukannya diploma dan ke bawah hingga PMR.Golongan inilah sebenarnya yang cuba dibela oleh Perdana Menteri tapi lain yang PM Najib harapkan,lain pula jadinya.

Baca selanjutnya di sanggahtokjanggut

Wassalam

0 comments:

Post a Comment

Listen to Quran
Powered by Blogger.
 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week