Khutbah Jumaat Masjid Al Qasimi 5-10-2012: Kewajipan Ibadat Haji

Saudara sidang Jumaat yang di rahmati Allah sekelian
Bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar benar taqwa yakni patuh dan setia mengerjakan segala titah perintah dan meninggalkan segala larangannya semoga kita beroleh keredhaan dan keampunan di dunia yang fana ini.

Saudara kaum muslimin sidang Jumaat yang berbahagia
Hari ini kita bicarakan tentang kewajipan ibadat haji yang menjadi puncak segala ibadat yang menekankan pengabdian diri kepada Allah swt dengan memberikan jiwa raga dan harta benda serta mengenepikan pangkat dan kedudukan seketika semata mata kerana mengerjakan ibadat haji di Mekkah tul mukarramah dalam tempoh masa yang tertentu.

Saudara kaum muslimin
Ibadat haji yang merupakan rukun Islam yang ke lima diwajibkan keatas setiap muslim yang berkemampuan, ia hanya diperlukan sekali sahaja dalam seumur hidup. Semua ulamak telah sepakat dalam perkara ini.

Firman Allah swt
A097
Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim. Dan sesiapa yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia. Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk.

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud Islam dibina di atas 5 perkara, iaitu mengakui bahawa tiada Tuhan yang sebenarnya disembah selain dari Allah dan mengakui Nabi Muhammad itu adalah Pesuruh Allah, mendirikan sembahyang, membayar zakat, mengerjakan haji di Baitullah dan berpuasa di bulan Ramadhan.

Saudara kaum muslimin
Sesungguhnya mereka yang mendapat hidayat atau petunjuk daripada Allah swt untuk mengerjakan ibadat haji adalah merupakan orang orang yang bernasib baik dan beruntung, ini disebabkan mereka terpilih dalam senarai kumpulan yang menjadi tetamu Allah yang menjawap panggilan untuk mengerjakan ibadat haji di Mekkah.

Saudara kaum muslimin
Sebahagian dari kalangan mereka yang cukup dan berkemampuan untuk mengerjakan ibadat haji tetapi sengaja melengah lengahkannya dengan berbagai alasan kononnya usia masih muda, walhal untuk meninggalkan anak dan tugas dan belum teragak hati atau belum sampai seruan atau masih diperlukan untuk mengumpulkan modal perniagaan dan sebagainya. 

Ketahuilah sekiranyan golongan yang sedemikian ditakdirkan mati tanpa sempat mengerjakan ibadat haji sedangkan mereka berkemampuan maka kematian itu disifatkan sebagai kematian Yahudi atau Nasrani.

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud Barang siapa yang mempunya bekalan dan kenderaan yang boleh menyampaikan diri ke Baitullah tetapi dia tidak menunaikan haji hingga dia mati dengan tidak ada kelepasan syarak maka tidak ada halangan baginya mati sebagai Yahudi atau Nasrani dari segi siksaannya.

Saudara kaum muslimin
Manakala dalam hadis yang lain pula Nabi saw memerintahkan supaya disegerakan mengerjakan ibadat haji sebelum berlaku sesuatu halangan ke atasnya untuk mengerjakan haji sebagaimana sabdanya yang bermaksud Hendaklah kamu bersegera menunaikan ibadat haji kerana sesungguhnya kamu tidak mengetahui apakah rintangan yang menghalang kamu di masa yang akan datang jika ditangguh tangguhkan.

Saudara kaum muslimin
Sesungguhnya ibadat haji adalah satu ibadat yang istimewa yang menjadi program kepada umat Islam untuk melatih mereka bagi memikul satu tanggungjawab yang berat dan mencabar iaitu tanggung jawab berjihat di mana terdapat berbagai bentuk jihat didalam ibadat haji. 
  1. Jihat tenaganya dengan berusaha menjaga dan mengawal tubuh badan kerana ibadat haji memerlukan kesihatan yang mantap untuk mengerjakannya.
  2. Jihat mempelajari ilmu yang berkaitan dengan haji bagi melengkapkan diri untuk membolehkan ibadat haji dilaksanakan dengan sempurna.
  3. Jihat harta benda untuk mengumpulkan harta benda dari sumber sumber yang suci dan bersih lagi halal untuk perbelanjaan semasa menunaikan haji di Mekkah
  4. Jihat melawan hawa nafsu kerana ibadat haji melatih kita supa mempunyai kesanggupan untuk melawan nafsu dengan meninggalkan anak isteri keluarga, harta benda, pangkat dan kedudukan  semata mata kerana Allah. Jihat melawan nafsu juga dilakukan dalam suasana hidup yang lain di Mekkah dalam menghadapi lautan manusia semasa di Arafah dan di Mina yang berbeza dengan di tempat kita di sini.
Saudara kaum muslimin
Dalam buku Al Haj dijelaskan bahawa haji adalah satu tarbiah atau latihan bagi setiap insan muslim untuk menghadapi mati . Ia menjelaskan berlatihlah menghadapi mati dengan mengerjakan haji. di antara gambaran gambaran yang di dapati di akhirat semasa mengerjakan haji adalah seperti berikut.
  1. Meninggalkan segala galanya ketika mengerjakan haji samada harta benda yang disayangi, anak anak cucu yang dikasihi, pangkat dan kedudukan yang disanjungi dan segala galanya semata mata kerana Allah. Cuba kita bayangkan  bagaimana bila seseorang yang pergi mengerjakan haji, bilangan orang yang menghantarnya adalah berpuluh puluh orang. Begitulah gambaran saat kita diusung di dalam keranda untuk ke kubur, di mana ramai yang mengiringi jenazah kita.
  2. Melalui perjalanan ketika ke Mekkah untuk mengerjakan haji dengan menaiki kapal atau kapal terbang seolah olah roh kita melayang layang di udara ketika dicabut daripada badan kita.
  3. Melalui bekalan yang dibawa ke Mekkah sebagai gambaran bekalan amalan kita semasa ke akhirat nanti. 
  4. Melalui berbagai pemeriksaan semasa di lapangan terbang oleh pihak imegresen adalah gambaran ketika dihisab nanti. Ada yang mudah dihisab dan ada yang payah dihisab.
  5. Melalui pakaian ihram yang dipakai itu iaitu kain putih tanpa dijahit. Pakaian tersebut adalah sama dengan pakaian kain kapan yang dipakai sebagai pembalut tubuh kepada si mati.
  6. Melalui gambaran ketika wukuf di Arafah sebagai gambaran perhimpunan di Padang Mahsyar begitu juga perjalanan di Arafat dan di Mina sebagai gambaran meniti siratullmustaqim dalam pelbagai gambaran lagi yang boleh diambil iktibar dan pengajaran bagi kehidupan yang selamat di Dunia dan di Akhirat.
Firman Allah swt yang bermaksud Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat haji, nescaya mereka akan datang ke rumahKu yakni rumah Tuhan mu dengan berjalan kaki dan menunggang berbagai jenis kenderaan  yang datang dari berbagai jalan pelusuk supaya mereka menyaksi berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka dengan memperingati dan menyebut nama Allah pada hari hari tertentu.

Wallahhualam

0 comments:

Post a Comment

Listen to Quran
Powered by Blogger.
 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week