Khutbah Jumaat Masjid Al Qasimi 12-10-2012: Tanggung Jawap Terhadap Ibubapa Dan Warga Emas

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekelian
Pada hari Jumaat yang berkat dan di dalam masjid yang mulia ini, saya berpesan kepada diri saya sendiri dan juga kepada sidang Jumaat sekelian yang menjadi tetamu Allah, marilah sama sama kita meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan bersungguh sungguh melaksanakan segala perintahnya dan meninggalkan segala larangannya. Mudah mudahan kita menjadi umat yang terbaik, umat contoh dan beroleh kebahagian di dunia dan di akhirat.

Saudara kaum muslimin
Proses kejadian manusia tidak dapat dinafikan, peningkatan usia dari hari ke hari samada suka atau tidak suka kita seharusnya menerima hakikat dan kenyataan bahawa setiap yang muda akan berubah menjadi tua apabila telah sampai masa yang di tetapkan oleh Allah swt.

Firman Allah swt
A070
Dan Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada); kemudian Ia menyempurnakan tempoh umur kamu; (maka ada di antara kamu yang disegerakan matinya), dan ada pula di antara kamu yang dikembalikannya kepada peringkat umur yang lemah (peringkat tua kebudak-budakan), sehingga menjadilah ia tidak ingat akan sesuatu yang telah diketahuinya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.

Saudara kaum muslimin sidang Jumaat sekelian
Namun persoalannya bukan usia yang menjadi pertaruhan kita akan tetapi amalan dan pengorbanan yang kita lakukan selama ini yang menjadi hasil yang harus dinilai oleh setiap manusia. Islam mendidik umatnya supaya berbakti dan menghormati serta berbuat baik kepada orang orang yang lebih tua dalam ertikata mentaati mereka, menjaga adat sopan semasa berhadapan dengan mereka, memelihara dan mencurahkan kasih sayang kepada mereka dengan tulus dan ikhlas malah tidak sekali kali cuba menyakiti hati mereka samada secara langsung atau tidak langsung.

Sabda Rasulullah saw yang berpesan dan mengingatkan bahawa orang yang tidak menghormati orang tua adalah bukan golongan muslim. Bukanlah dari golongan kami sesiapa yang tidak menghormati orang tua kami  dan tidak pula mengasihi anak kecil kami . Riwayat At Tabrani.

Saudara kaum muslimin
Sehubungan itu kita wajib menghormati dan wajib berbuat baik terhadap orang orang tua daripada kalangan kita, lebih lebih lagi kepada ke dua ibu bapa kita. Kita mesti memberi penghormatan tertinggi dan membalas jasa mereka.

Firman Allah swt
A023
A024
Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).

Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil."

Saudara kaum muslimin
Hari ini banyak kes penderhakaan zaman moden yang dilakukan oleh generasi muda ke atas golongan tua. Ada di kalangan mereka diabaikan, dibiar melarat dijalanan, mengemis dan didera malah pernah terjadi si anak menyaman orang tuanya sendiri sehingga ke mahkamah serta sanggup membunuh di sebabkan tamak kepada wang dan harta.

Ramai golongan tua yang terbiar dan tak kurang pula mereka dihantar ke rumah rumah kebajikan, walaupun pada dasarnya rumah rumah kebajikan ini hanya disediakan kepada warga tua yang tidak mempunyai waris. Pelakuan sebegini menandakan semakin ramai anak anak mengabaikan tanggung jawab dan hormat terhadap orang tua mereka.

Situasi ini menjelaskan kepada kita bahawa kehilangan nilai murni di kalangan generasi muda semakin meruncing dan membimbangkan bukan sahaja di negara kita malah di seluruh dunia.

Saudara kaum muslimin'
Mengikut statistik Jabatan Kebajikan Masyarakat pada tahun 2012 seramai 2020 orang penghuni telah ditempatkan di rumah rumah kebajikan Jabatan Kebajikan Masyarakat. Dari jumlah tersebut seramai 982 orang iaitu 48% adalah orang melayu yang beragama Islam. dan 19% daripada jumlah kemasukan ke rumah kebajikan adalah kes kes pengabaian serta dipinggirkan oleh keluarga sendiri. Manakala 26% berkaitan masalah penjagaan dan 3% berkaitan dengan masalah penderaan.

Saudara kaum muslimin
Berdasarkan kepada pemerhatian, ada di kalangan penghuni rumah kebajikan ini mempunyai anak anak yang berjawatan tinggi, anaknya pensyarah, anaknya pegawai pegawai kerajaan, golongan yang terpelajar akan tetapi mereka masih sanggup menghantar ibubapa mereka ke rumah kebajikan.

Saudara kaum muslimin
Ingatlah wahai muslimin sekelian bahawa tidak memberikan kasih sayang kepada kedua ibu bapa dan mengabaikan mereka akan mendatangkan kemurkaan Allah swt dan merupakan dosa besar.

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud Ada 3 jenis manusia yang terkena laknat Allah swt iaitu seseorang yang membenci kedua ibubapanya, seseorang yang berusaha menceraikan sepasang suami isteri kemudian setelah isteri tersebut diceraikan dia menggantikannya sebagai suaminya dan seseorang yang berusaha agar orang orang mukmin saling membenci dan saling mendengki antara sesamanya dengan hasutan hasutan.

Iman Al Bukhari meriwayatkan  bahawa Abdullah bin Amru bin Aus ra, bertanya Rasulullah saw tentang dosa besar. Rasulullah saw bersabda Seseorang yang mencerca ibubapanya. Tanya beliau lagi Wahai Rasulullah adakah ada seseorang yang memaki hamun ibubapanya. Jawab Nabi saw Ya, seseorang yang memaki hamun bapa seorang yang lain, nescaya orang itu memaki kembali bapanya begitu juga seorang memaki hamun ibu seseorang yang lain nescaya orang itu akan memaki hamun ibunya.

Saudara kaum muslimin
Satu kisah yang ringkas, renungilah kisah Al Qamah dan ibunya di zaman Rasulullah saw agar menjadi iktibar kepada kita semua. Seorang pemuda yang berada di dalam keadaan yang nazak, malangnya tidak mampu mengucap dua kalimah syahadat sekalipun telah berulang kali diajar dan di dengarkan di telinganya kerana pada zaman hidupnya banyak perlakuan durhaka yang dilakukan dan tidak mendapat keredhaan seorang ibu .
Saudara kaum muslimin
Apalah gunanya anak anak yang berpangkat besar , berjawatan tinggi atau memiliki harta yang banyak sedangkan perbuatan harian mereka penuh dengan dosa dosa dan kedurhakaan kepada kedua orang tuanya.

Kita harus sedar bahawa amalan soleh yang banyak tidak mencukupi untuk kita mengabaikan tanggungjawab terhadap orang tua kita. Pastinya hati mereka hancur dan airmata sedih akan menitis berderai bila mereka mengenangkan anak anak yang dimanja manjakan dari kecil bagaikan menatang minyak yang penuh tetapi apabila dewasa dan berjaya mereka ditinggalkan dan diabaikan.

Saudara kaum muslimin
Janganlah kita menjadi anak yang semasa kecil diberi susu akan tetapi apabila dewasa membalasnya dengan toba.

Saudara kaum muslimin
Bersempena dengan hari warga emas sedunia saya menyeru kepada ahli Jumaat sekelian, marilah sama sama kita mengenangkan jasa dan pengorbanan warga emas ini yang telah banyak berjasa kepada kita dan juga kepada agama, bangsa dan negara. dengan adanya hari warga emas ini secara tidak langsung memberi ingatan kepada kita semua bahawa setiap manusia akan melewati usia tua. Justeru itu marilah kita sama sama menzahirkan perasaan kasih sayang terhadap kedua orang ibu bapa kita.

Firman Allah yang bermaksud Sesungguhnya Allah bersama dengan orang orang yang bertaqwa dan orang orang yang berbuat kebaikan 


Wassalam


0 comments:

Post a Comment

Listen to Quran
Powered by Blogger.
 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week