Kuliah Maghrib 27-06-2012

Sambungan ulasan ayat 4 Surah As Sajadah


A004
Allah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; kamu tidak akan beroleh sebarang penolong dan pemberi syafaat selain dari Allah; oleh itu tidakkah kamu mahu insaf dan mengambil iktibar (untuk mencapai keredaanNya)

Keterangan,
Hakikat Apabila bita kembali kepada Allah swt iaitu ketika dihimpunkan di Padang Mahsyar, kita tidak akan mendapat pertolongan dari sesiapa pun selain dari Allah swt.

Penentu kepada kejayaan kita ialah dengan cara hidup kita semasa di dunia ini.

Sabda Rasulullah saw Manusia apabila bangun dari tidur, 2 perkara akan dilakukannya iaitu samada membawa dirinya kepada api neraka atau menyelamatkan dirinya dari api neraka

Apabila bangun dari tidur, kita bersyukur kepada Allah swt, kemudian ke masjid 

Firman Allah swt: Pada hari tersebut iaitu di Padang Mahsyar dari Nabi Adam hinggalah kepada manusia yang terakhir semasa kiamat, tidak ada yang dapat memberi syafaat melainkan orang yang Allah izinkan kepadanya untuk memberikan syafaat iaitu Nabi Muhammad saw.

Siapakah yang akan dapat syafaat dari Nabi? 
Dalam satu hadis yang di riwayatkan oleh Abu Hurairah, Abu Hurairah bertanya Nabi saw Siapakah manusia yang paling gembira di negeri akhirat kelak kerana mendapat syafaat mu wahai Rasulullah?  Rasulullah saw bersabda Wahai Abu Hurairah soalan yang kamu tanyakan ini tidak pernah ditanya oleh orang lain. Manusia yang paling bahagia kerana mendapat Syafaat aku di negeri Akhirat kelak ialah orang yang mengucap kalimah Laila haillallah dengan benar benar ikhlas dari hatinya. Sahabat bertanya lagi Apakah yang dikatakan sebagai ikhlas apabila menyebut Laila haillallah? Rasulullah swt bersabda Tanda orang yang ikhlas orang yang sentiasa berusaha untuk menghalang dirinya dari melakukan perkara yang di haramkan oleh Allah swt.

Firman Allah swt Sesungguhnya pasti akan berjaya orang yang menyucikan dirinya, dan banyak menyebut nama tuhannya dengan sebutan bukan sekadar di mulut. Ketika disebut nama Allah hatinya hidup dan khusuk. Tetapi kamu lebih mengutamakan kehidupan dunia.

Syafaat Nabi Muhammad saw ada 6

1. Syafaat Al Qubra ( Syafaat yang besar )
Semasa di Padang Mahsyar ketika semua makhluk dari Nabi Adam hingga manusia yang terakhir sebelum kiamat berada dalam keadaan huru hara dan derita. Segolongan manusia berjumpa dengan nabi nabi supaya memohon kepada Allah untuk disegerakan proses hisab. Mereka berjumpa dengan Nabi Adam, Nuh, Ibrahim, Musa dan Isa. Namun mereka semua tidak mampu dan tidak sanggup. Akhirnya mereka berjumpa dengan Nabi Muhammad saw. Nabi Muhammad saw pergi ke bawah Arash, sujud dan berdoa kepada Allah untuk disegerakan hisab.

2. Syafaat untuk orang masuk syurga tanpa hisab
Syarat untuk golongan yang mendapat syafaat ini adalah dari umat Nabi Muhammad.

3. Syafaat Nabi Muhammad kepada segolongan manusia yang melakukan maksiat.
Walaupun dengan amalan mereka semasa hidup yang sepatutnya dimasukan ke dalam neraka tetapi dengan syafaat Nabi Muhammad mereka terlepas daripada neraka. Golongan ini berkemungkinan dari golongan yang sangat ikhlas ketika berselawat kepada Nabi, begitu terharu dan sedih apabila teringat kepada Rasulullah saw.Dengan syarat mereka mati dengan Lailahaillah, iaitu mati dalam iman.

4. Syafaat Nabi Muhammad kepada orang yang telah masuk neraka 
Dengan syafaat Nabi saw membolehkan golongan ini keluar dari neraka dan seterusnya masuk ke dalam syurga. Mereka ini juga adalah dari golongan yang beriman tetapi melakukan dosa semasa hidup. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud dari Anas bin Malik Aku pernah dengar Nabi bersabda Aku ( Nabi Muhammad saw ) keluar dari syurga untuk memberi syafaat kepada ahli neraka kemudian memasukkan ahli neraka tadi ke dalam syurga Allah swt. 

Syarat untuk golongan yang boleh keluar dari neraka tadi adalah bukan dari golongan yang kekal dalam neraka. Golongan yang kekal dalam neraka adalah golongan yang kufur yang tidak mengucap dua kalimah syahadat yang menolak terus Allah swt. 

5. Syafaat Nabi Muhammad kepada ahli syurga 
Syafaat untuk dinaikkan darjat syurga ke darjat yang lebih tinggi lagi

6. Syafaat Nabi Muhammad kepada orang kafir
Orang yang mati dalam kekafiran yang menolak kalimah Lailahaillalah. Golongan ini akan diringankan azab ketika dalam neraka. Antara yang mendapat syafaat ini adalah bapa saudara nabi iaitu Abu Talib dan juga golongan orang kafir yang tinggalkan dunia ini dengan banyak amalan kebajikan yang memberi munafaat kepada orang ramai. 

Mudah mudahan kita tergolong dari golongan yang ke 2, 3 dan ke 5 dan dijauhi dari golongan yang ke 4 dan ke 6. Insyaallah....

Wallahualam


0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.
Loading...

Follow by Email

 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week