Kuliah maghrib: 18 April 2012

Mukadimah
Semoga Allah memberi Keberkatan ke atas niat kita untuk memakmurkan rumah Allah dan semoga pengakhiran hidup kita adalah dalam keadaan yang baik atau dalam keadaan mengingati Allah.

Paling kurang kita kena khatam al Quran 40 hari sekali. Sekiranya kita tidak mampu juga paling tidak kita kena tumpukan membaca surah surah yg ditekankan oleh Rasulullah saw. Contohnya surah As Sajadah.

Ketika di khalayak ramai iaitu ketika solat berjemaah, khususnya solat Subuh pada hari Jumaat, Nabi saw membacanya. Amalan Nabi saw ketika sendirian adalah membacanya pada tiap tiap hari.

Pada ayat ke 15 dalam surah As Sajadah bermaksud Sesungguhnya orang yang beriman dengan ayat ayat Quran ialah apabila mereka diberi peringatan dengan dibaca ayat ayat al Quran, mereka akan merendahkan diri. dan mereka mensucikan diri kerana Allah swt.

Kita disunatkan untuk sujud sejadah apabila selesai membaca ayat ke 15 ini.

Dalam solat Iman disunatkan untuk buat sujud Sejadah, manakala makmum wajib melakukannya kerana mengikut imam.

Ia disunatkan kerana nak menunjukkan yang kita merendahkan diri kepada Allah swt.

Ayat ke 4 pula menjelaskan hakikat manusia ini adalah amat lemah.

Antara hadis hadis Nabi saw yang berkaitan dengan Surah As Sajadah.

Abi hurairah ra berkata adalah Nabi saw selalu membaca pada subuh pagi Jumaat surah as sajadah dan surah al insan.

Jabir ra berkata adalah Nabi saw tak akan tidur sehingga lah baginda membaca surah as sajadah dan surah tabarakallazi.

Firman Allah swt Hikmat diturunkan al Quran adalah dengan matlamat utama supaya kamu memberi peringatan kepada umat manusia.

Khalid ra berkata Bacalah "yang menyelamatkan" iaitu surah as sajadah. Sesungguhnya telah diceritakan oleh Nabi saw bahawa seorang lelaki dari umat Nabi saw suka membaca surah as sajadah. Di akhirat kelak surah as sajadah akan menghamparkan sayapnya kepadanya lalu ia akan berdoa kepada Allah, wahai Tuhanku ampuni segala dosa dosa nya kerana dia selalu membaca aku. Lantas Allah swt terus memberi syafaat kepadanya. Allah jadikan segala dosa yg dibuatnya di tukar kepada satu kebaikan. Begitu kesalahan yg dibuat nya di beri satu darjah.

Wassalam
Tulisan ini adalah mengikut kefahaman saya dan tidak boleh dijadikan rujukan


0 comments:

Post a Comment

Listen to Quran
Powered by Blogger.
 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week