Tafsir Surah Al Khujurat ayat ke 2

Wahai orang orang yang beriman, Janganlah kamu meninggikan suara melebihi suara Nabi, jangan berkata kata dengan suara yang keras seperti kamu bercakap dikalangan kamu, ditakuti dengan perbuatan itu Allah swt akan membatalkan semua amalan kamu, sedang kan kamu tidak mengetahui.

Ayat ini diturunkan rentetan dari peristiwa 19 orang dari kalangan orang badwi datang untuk berjumpa dengan Rasulullah . Ketika itu Rasulullah sedang berehat dengan isteri beliau di dalam bilik. Saidina Abu Bakar dan saidina Omar bertengkar antara satu sama lain semasa memilih seorang untuk dijadikan ketua dari kalangan mereka untuk dibawa bertemu Nabi. Pertengkaran itu menyebabkan Nabi keluar dari bilik dan turunlah ayat ayat ini yang menyanggah perbuatan kedua dua sahabat nabi itu.


Teguran 
1. Jangan buat sesuatu Keputusan sebelum mendapat persetujuan dari Nabi
2. Bila bercakap dengan Nabi jangan meninggikan suara - ditujukan kepada kedua dua sahabat nabi.
3. Jangan bercakap keras kepada Nabi - ditujukan kepada orang badwi.

Kepada kita yang tidak hidup di zaman Nabi 
- percakapan kita supaya jangan  meninggikan suara atau bercakap cakap semasa diperdengarkan hadis Nabi atau ayat ayat al quran. 
- perumpamaan nya sama seperti sahabat sahabat yang tidak bercakap semasa Nabi bercakap. Mereka mengambil perhatian dan menghormatinya.
- supaya kita mendapat kasih sayang dari Allah swt.
- hadis Nabi itu adalah juga datang dari Allah swt untuk menjadi panduan kepada kita.

Riwayat 
Seorang sahabat bernama Sabit merasa ayat ini ditujukan kepadanya kerana dia suka bercakap kuat, menyebabkan dia rasa sangat sedih. Maka dia terus berkurung dan bertafakur di dalam rumah dan tidak keluar rumah hingga tak pergi ke masjid. Perkara ini disedari oleh Rasulullah. 
Bila dia datang berjumpa Rasulullah dia menceritakannya kepada Rasulullah. Nabi memujuknya dengan berkata Allah  tidak tujukan kepadanya, suatu masa nanti kamu akan jadi orang yang terpuji, akan mati syahid dan seturusnya akan masuk syurga.
Akhirnya Sabit  syahid dalam peperangan melawan kaum murtad dan nabi palsu semasa zaman khalifah Abu Bakar.
Cara dia berperang dia menanam kakinya didalam tanah supaya dia tidak berundur atau lari dari peperangan tersebut.

Wallahhualam
Tulisan ini adalah mengikut kefahaman saya dan tidak boleh dijadikan rujukan

0 comments:

Post a Comment

Listen to Quran
Powered by Blogger.
 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week