Khutbah Hari Raya Aidil Fitri Masjid Mukim Telaga Bata 19-8-2012: AidilFitri Memupuk Perpaduan Dan Kesatuan

Allah hu Akhbar, Allah hu Akhbar, Allah hu Akhbar, Allah hu Akhbar, Allah hu Akhbar, Allah hu Akhbar, Allah hu Akhbar

Kaum muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekelian
Marilah kita sama sama mengucap kesyukuran kepada Allah swt diatas rahmat dan kurniaan terhadap kita semasa hidup di dunia dengan suasana aman dan sejahtera. Kita bersyukur di atas limpah rahmat Allah swt ke atas kita membolehkan kita beribadat, berhari raya di dalam keadaan tenteram.

Kita menyambut hari raya dengan berbabagai juadah makanan dan minuman bukan hidangan peluru dan bedil seperti yang berlaku di negara umat Islam yang lain. Kita juga memanjatkan kesyukuran kita kerana dapat berhimpun di dalam masjid yakni di rumah Allah bukan medan medan, padang padang atau di jalan jalanan yang akan menimbulkan keresahan dan akan mencetus perbalahan dan pertengkaran.

Kita bersyukur kerana kita dapat menikmati suasana aman dan menghirup udara yang aman bersama umat, biarpun sejak kebelakangan ini  telah berlaku percikan bunga api persengkitaan yang sedikit sebanyak telah memberi kesan kepada perpaduan dan mencalar kepada kesatuan ummah.

Kita bersyukur kerana dapat menyambut Aidil fitri dengan semangat ukhwah islamiah, kita hiasi hariraya Aidil Fitri dengan gema takbir dan kemudian kita membina perpaduan. Dengan takbir kita memulakan azan, denagn takbir kita memulakan iqamah untuk sembahyang, dengan takbir kita memulakan sembahyang, dengan takbir kita meniup akidah tauhid di jiwa anak anak yang baru lahir, dengan takbir tentera tentera Islam memulakan peperangan dengan musuh musuh Islam tetapi bukan takbir digunakan untuk membunuh sesama sesama Islam. dengan takbir kita memulakan untuk menyembelih haiwan, kita juga sentiasa mengamalkan tahmid dan tahlil.

Allah hu Akhbar, Allah hu Akhbar, Allah hu Akhbar
Allah hu Akhbar, bukan sekadar ucapan atau slogan untuk di laung laungkan tetapi Allah hu Akhbar, menunjukkan dunia ini adalah kecil belaka bila berhadapan dengan Allah swt. Lantaran itulah apabila Rasulullah saw ditawarkan harta dan pangkat, kedudukan dan bermacam macam lagi untuk memberhentikan dakwah islamiah namun Baginda telah menolak semua tawaran itu biarpun matahari diletakkan di atas tapak tangan kanannya dan bulan diletak diletak diatas tapak tangan kirinya baginda tetap meneruskan perjuangan menyebarkan dakwah islamiah mengikut amanah kerana baginda menyedari bahawa Allah maha besar, bukan harta atau pangkat dan bukan kedudukan. Sebab itulah Baginda beroleh kejayaan, Baginda tidak lupa daratan. Baginda tidak hilang pertimbangan kerana ingin merebut jawatan.

Allah hu Akhbar, merupakan kalimah yang merupakan kalimah yang dapat memancarkan cahaya untuk menerangi sekelian alam dan yang dapat menggerakkan hati yang malas, menghidupkan hati yang mati yang mampu memberi kekuatan dan mampu menyatu padukan ummah seluruh umat Islam daripada perpecahan dan perbalahan sesama sendiri.sekiranya benar benar dihayati dan diamalkan.

Umat Islam sememangnya mempunyai kekuatan tidak boleh menggugat umat Islam kecuali dengan kekuatan keimanan. Kekuatan umat Islam ada di dalam diri umat Islam itu sendiri. Umat Islam tidak mampu digerak oleh sistem yang selain dari sistem Islam. Kekuatan umat Islam terletak kepada pengamalan ajaran Islam yang tidak dicemari. Umat Islam tidak mungkin menjadi umat yang kuat jika kehidupan mereka ditadbir melalui jalan yang lain dari ajaran Allah swt selain daripada ajaran Islam yang sejati.

Jika mangga kunci hendak dibuka maka bukalah dengan menggunakan anak kunci yang asli, anak kunci yang boleh membuka kekuatan umat Islam adalah gerakan keimanan yang digerakan dengan konsep Allah hu Akbar.

Muslimin dan muslimat
Di dalam suasana hari raya dalam keadaan seluruh umat Islam berusaha untuk mengangkat martabat umat Islam, marilah kita memperkukuhkan Ukhwah Islamiah, Ukhwah Rohaniah, Ukhwah Wasariah dan perpaduan bangsa agar negara kita, umat Islam seluruhnya tetap teguh dan semakin kuat. Sebagai bangsa melayu, umat Islam yang telah banyak memberi sumbangan kepada bangsa, negara dan Islam maka wajib bagi kita semua menjaga kesatuan, memelihara perpaduan  dan kesatuan bangsa.

Apa lagi bila ada suruhan lain secara tegas menekankan umat islam supaya menguatkan kesatuan dan mempertahankan perpaduan dan pada masa yang sama sangat mengecam terjadinya perbalahan, permusuhan dan perpecahan dikalangan masyarakat.sebagaimana yang ditegaskan oleh Allah swt
A103
Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.
(A-li'Imraan 3:103)

Ayat ini merupakan peringatan Allah kepada seluruh umat Islam untuk memupuk perpaduan dan melarang perpecahan disebabkan perpecahan akan mengakibatkan kehancuran dan kelak bencana akan menimpa.

Firman Allah swt
A052
A053
A054
Dan sesungguhnya agama Islam ini ialah agama kamu - agama yang satu asas pokoknya, dan Akulah Tuhan kamu; maka bertaqwalah kamu kepadaKu.
(Al-Mu'minuun 23:52)
Kemudian umat Rasul-rasul itu berpecah-belah dalam urusan agama mereka kepada beberapa pecahan, tiap-tiap golongan bergembira dengan apa yang ada pada mereka.
(Al-Mu'minuun 23:53)
Maka biarkanlah mereka tenggelam dalam kesesatannya itu hingga ke suatu masa.
(Al-Mu'minuun 23:54)

Ayat ayat tersebut dan banyak ayat ayat lain yang terdapat di dalam Al Quran semuanya menjuruskan kepada persoalan perpaduan, persaudaraan. Persaudaraan dan perpaduan yang terdapat di dalam kalimah ajaran agama Allah agar sesuatu nikmat yang tidak ternilai kurnian Allah terhadap umat Islam.

Hakikat nikmat perpaduan dan persaudaraan memang benar benar dapat dirasai sendiri oleh mereka yang telah mengalami perubahan daripada perpecahan kepada perpaduan kepada persaudaraan seperti yang dirasai oleh kaum Aus dan Khuzrat di Madinah, kaum Ansar dan Muhajirin. Mereka semua adalah berbangsa Arab, satu budaya, satu tanah air yang telah bermusuh musuhan secara turun menurun beratus ratus tahun di tengah tengah bangsa Yahudi yang sentiasa memainkan peranan sebagai batu api dan sentiasa mengambil kesempatan untuk mendapat keuntungan daripada perbalah antara kedua kaum tersebut.

Mereka tidak bertemu dengan kaedah yang betul baik dari kaedah politik, ekonomi ataupun semangat assobiah yang dapat menyatupadukan mereka. Kaedah atau rumusan yang mereka temui untuk menyadupoadukan adalah formula yang disyariatkan oleh Islam. Ajaran Islam telah dapat menamatkan dan mengakhiri sengketa dan perbalahan yang terjadi sejak sekian lama.

Bangsa Arab ketika itu cukup menyedari bahawa perpaduan tidak akan wujud dengan perkiraan untung rugi dari segi pengkiraan politik semata mata tetapi perpaduan atau persatuan boleh tumbuh dan berakar apabila hati hati mereka benar benar tulus menyerah kepada Allah swt.

Lantaran itulah Al Quran tidak menggunakan kalimah "Paal na pabai nakum" lalu menyatukan kamu, tetapi Al Quran menggunakan kalimah "Paal na pabai na Qulu bikum" lalu menyatukan di antara hati hati kamu. Dalam usaha untuk menyatupadukan ummah sangat bergantung kepada seketul hati dan mendapat keizinan daripada Allah swt dengan limpah kurniaan rahmatnya iaitu nikmat persaudaraan dan nikmat perpaduan.

Allah hu Akhbar, Allah hu Akhbar, Allah hu Akhbar
Muslimin dan muslimat yang berbahagia
Persoalannya adakah pertentangan dikalangan umat Islam di tanah air kita boleh disamakan dengan pertentangan di antara kaum Aus dan Khuzrat, jawapannya adalah tidak sama.Perlu disedari bersama bahawa Malaysia bukannya Mesir, Malaysia bukannya Syiria, Malaysia bukannya Pakistan, Malaysia bukannya Iran, Malaysia adalah Malaysia. Secara realitinya mempunyai ciri ciri yang tersendiri.

Pertentangan yang berlaku di Malaysia tidak setajam atau sedalam seperti perbalahan yang berlaku di Timur Tengah ataupun di tempat tempat yang lain. Keadaan di tanah air kita agak berbeza, Pertentangan yang berlaku di sini masih boleh dirawati, masih terdapat banyak titik pertemuan, persamaan  dan pertautan. Pada keseluruhannya umat Islam yang telah menerima Islam sebagai agama dan pegangan mempunyai sentimen Islam yang kuat.

Sudut pandangan bangsa melayu pada asasnya adalah menurut pandangan Islam sehingga tidak keterlaluan kalau dikatakan bangsa melayu sukar dipisahkan daripada Islam. Islam adalah tinggi dan sentiasa lebih tinggi mengatasinya. 

Untuk mendapatkan Islam ditempat yang tinggi, marilah kita menjadi umat yang mampu berhadapan dengan perlindungan dari segala perbezaan pendapat dan pandangan. Marilah kita teruskan perbezaan pendapat dan pandangan secara bijaksana agar perbezaan di kalangan umat Islam itu adalah menjadi satu rahmat bukan menjadi satu musibah atau mala petaka.

Sekian lama umat Islam telah mendapat rasa pahit dan pedihnya akibat perpecahan sesama sendiri. Sekian banyak paparan sejarah yang menunjukkan gara gara perpecahan umat Islam yang ditimpa musibah dan bencana, dihina, dikeji, dipinggir malah dihalau dari negaranya sendiri.

Namun demikian mengapakah umat Islam menyokong perpecahan antara Islam? Apakah tragedi tergedi yang telah berlaku di dalam sejarah umat Islam yang begitu pedih dan pahit akan berlaku lagi di kalangan umat Islam? Apakah yang sedang berlaku di negara negara umat Islam belum boleh menjadi pengajaran kepada kita?

Belum cukupkah lagi dengan amaran Allah swt yang bermaksud  "Janganlah kamu berselisih selisihan, berbantah bantahan, bertikam tikaman  yang menyebabkan kamu gagal dan hilang kekuatan kamu"

Muslimin dan muslimat
Kita sedang berhadapan dengan kemajuan dan kecangihan teknologi yang samada kita suka atau tidak, kita tidak boleh menafikan bahawa betapa pentingnya  peranan kemajuan dan teknologi sebagai alat untuk membangunkan umat Islam dan negara. Kita memang perlu segala kemudahan yang disediakan itu namun umat Islam perlu berhati hati menggunakan kemudahan media massa dan internet.

Sebenarnya kalau kita tidak berhati hati kita akan lemas dalam arus perkembangan teknologi maklumat yang canggih itu. Penggunaan kemudahan media massa dan internet perlulah mendapat kawalan, seliaan dan tapisan yang ketat oleh ibu bapa dan pihak berkuasa agar anak anak muda kita tidak terjebak dengan budaya budaya negatif yang terdapat di dalamnya.

Budaya penggunaan jaringan tanpa sempadan menerusi internet juga telah membuka ruang seluas luasnya untuk menghasilkan program program yang berbentuk lucah yang boleh meruntuhkan lagi akhlak akhlak generasi muda kita. Internet juga telah dijadikan saluran untuk menabur fitnah jahat terhadap seseorang ataupun golongan dengan menyebarkan berita berita palsu yang sama sekali tidak benar.

Sesungguhnya sesuatu umat itu akan tegak berdiri selama mana tertegaknya akhlak dan budi pekerti dan jika rusak akhlak dan budi pekerti maka runtuhlah umat dan bangsa.

Gejala keruntuhan akhlak yang semakin berleluasa yang menimbulkan berbagai perpecahan perlu ditangani dengan kadar segera. Semua pihak tidak terlepas tangan  sebaliknya bertanggungjawab memberi tumpuan yang khusus bagi mengatasi permasalahan ini supaya dapat dikurangkan seminimum yang boleh.

Institusi keluarga perlu dijaga dan disuburkan kerana ianya adalah salah satu faktor yang dapat menghalang gejala keruntuhan akhlak dikalangan muda mudi.

Firman Allah swt yang bermaksud "Dan apabila sampai masanya Kami hendak membinasakan penduduk di sesebuah negeri, kami perintahkan terlebih dahulu orang orang yang terlampau dengan kemewahan di kalangan mereka supaya taat, namun mereka menderhaka dan melakukan maksiat yang keji. Maka berhaklah negeri itu dibinasakan lalu Kami musnahkan dan menghancurkannya sehancur hancurnya"

Wallahhualam

0 comments:

Post a Comment

Listen to Quran
Powered by Blogger.
 

Popular Posts All time

Popular Posts this month

Popular Posts this week